I Slaget efter tolv – dagens debatt, Radio Vega, fick vi på torsdagen 17.2 ta del av en intressant diskussion mellan Anette Kronholm, projektledare för Skrivande skola, Nea Kronberg från Niilo Mäki-institutet och Annukka Såltin projektledare för Spelfostran Ehyt r.f och debattledare Maria Nylund. Frågan var, “Tappar skolelever förmågan att läsa och skriva på grund av för mycket skärm?”.
I debatten nämns också en artikel i HBL där man i en snabbenkät frågat allmänheten vad de tror att försämrade läs- och skrivfärdigheter beror på. Svarsalternativen är överraskande nog endast fyra till antalet, och det första är det vaga uttrycket “för mycket skärm(tid)”. Man har alltså både i radioinslaget och i artikeln valt att använda orden skärm och skärmtid, som båda är väldigt förenklade begrepp och ger en begränsad beskrivning av det som sker via skärmar.
Varför är det då så viktigt att förtydliga begreppet skärm? Jo, för den viktigaste frågan är vad unga gör vid skärmen. Vad innebär skärmtid och skärmanvändning? Vid en skärm kan man läsa, lyssna, kommentera, redigera, se på instruktionsfilmer, delta i videosamtal, spela, öva till prov, jobba med en presentation, läsa läsläxan, kommunicera med vänner, läsa instruktioner, öva på trafikmärken… Att bara hänvisa till “för mycket skärm” ger oss ingen information, eftersom det inte beskriver vilken eller vilka aktiviteter vi relaterar till.
Debatten fortsatte kring skärmanvändning i form av spelande, och frågan löd hur spelandet påverkar läs- och skrivförmågan hos de unga. Även den frågan är komplicerad och ingen kunde direkt ta ställning utan man konstaterade att mera forskning behövs kring sambandet mellan de ungas läs- och skrivförmåga och skärmanvändning. Vi fick många goda tips kring hur man kan stödja sitt barn hemma, och speciellt tänka på att du som förälder är en förebild.
Jag passade på att fråga min tonåring hemma vad han tycker att han övar när han spelar ett spel och fick bland annat dessa svar:
- att tänka logiskt och att förutspå andras spelmönster och spela taktiskt
- att kommunicera i tal och skrift, även på engelska, och att lära sig vad man ska säga, vad man inte ska säga och hur man ska uttrycka sig.
- att bemöta kritik och tänka på sitt beteende
- att ha tålamod och att lära sig av sina misstag
- att snabbt och intuitivt ta ställning i frågor kring moral och etik
Lyssna gärna på avsnittet och se om du får ett gott råd att följa.
Vi kommer att återkomma till diskussionen om skärmar här på Uppdaterad – bland annat när vi diskuterar Elsa Dunkels bok “Skärmstark – Handbok för vuxna om unga och skärmar”.