Under de senaste veckorna har det (igen) stormat kring flera mediekanaler, däribland Spotify och Facebook. Vad passar väl då bättre än just den temavecka som körde igång idag – mediekunskapsveckan? Mediekunskapsveckan firas i år den 7-13.2 med syftet att ”förstärka mediekunskapens roll i uppfostran”.

Mediekunskap vadå?

Mediekunskap kan definieras på olika sätt. Inom programmet Nylitteracitet som vi skrivit om tidigare beskrivs mediekunskap – eller medieläskunnighet – som förmågan att

  • använda, läsa, förstå, tolka och kritiskt bedöma olika slags medieinnehåll.
  • själv producera medieinnehåll för olika syften och kommunicera genom media.
  • använda medieredskap och handla på ett tryggt och ansvarsfullt sätt inom medier.

 

Mediefostran som förälder?

Mediekunskapsveckan uppmärksammas särskilt i skolan och på bibliotek, men berör i högsta grad även det som sker hemma. Vi vill därför under den här veckan lägga fokus på just det – hur kan vi som föräldrar eller vårdnadshavare på bästa sätt stödja och finnas där för våra barn och unga i det komplexa och så gott som oändliga medielandskapet?

Det är inte en enkel uppgift, för när vi växte upp var medielandskapet enklare och utbudet begränsat. Vi fick Eos-tidningen via skolan och i bokhyllan fanns videofilmer som någon vuxen skaffat. Vi spelade in musik på kassett via radio och blev lika frustrerade varje gång programledaren började prata innan låten var slut. Telefonen fanns i köket eller hallen och alla kunde ta del av det som sades under samtalet. TV:n samlade familjen i soffan vid vissa tider.

Idag är situationen en annan. Redan år 2015 konstaterade Internetstiftelsen i Sverige i sin undersökning ”Svenskarna och internet” att 67 procent av 2-åringarna hade använt internet och över 30 procent gjorde det dagligen. Nu får en stor del av barnen en smartphone i lågstadieåldern, vilket innebär att de har internet i sin ficka med alla de möjligheter – och utmaningar – som det ger upphov till. För oss är skillnaden enorm, men för barnen är allt detta ”det normala”.

I december 2021 publicerade Statistikcentralen rapporten ”Mitä kuuluu vapaa-aikaan?” och i artikeln ”Zoomerit muuttuvassa mediamaailmassa” skriver Kaisa Saarenmaa om det förändrade medielandskapet och dess påverkan på barn och ungas medieanvändning. Hon avslutar med att nätet för dagens barn och unga inte endast är en plats att umgås, en plats dit de går. Nätet är deras värld, en plats där de är (s. 127).

Vi kan gå omkring och muttra att ”allt var minsann bättre förr”, men det hjälper varken oss eller barnen. Ändå kan vi inte stanna utvecklingen och vid närmare eftertanke vill vi knappast själva gå tillbaka till kassettband och väggtelefoner. Det vi kan göra är att lära oss mer – även tillsammans med barnen.

Vi vill under den här veckan ge dig utmaningar, frågor och information om sådant som är aktuellt kring mediekunskap ur ett familjeperspektiv. Kom med i diskussionen!

 


 

Index Pointing Up on Apple iOS 14.6

Dagens utmaning – hemma:

Be ditt barn visa något aktuellt, nytt och spännande. Kanske en trend på TikTok, en Youtube-video, något i ett spel…  Lyssna och ställ frågor.

Dela er ”media moment” i text eller bild med hashtaggen #uppdateradhemma

Vad tycker du?

Har du en kommentar, fråga eller fundering? Vi vill gärna höra! 

Prenumerera
Notifiera mig om
guest
0 Kommentarer
Feedback
Se alla kommentarer
0
Vi vill gärna höra vad du tycker!x
()
x

Uppdaterad