Nu på måndag 14.3 arrangerades ett webbinarium kring källkritik, ”Så stöttar vi barn och unga med den digitala källkritiken” av Internetstiftelsen i Sverige., Thomas Nygren, Jack Werner och Kristina Alexanderson var moderator för tillfället och deltagare var Jannike Tillå, Internetstiftelsen, Thomas Nygren, Uppsala universitet och Jack Werner, Källkritikbyrån. Under webbinariet gav alla deltagare olika perspektiv på källkritik bland barn och unga.
Jannike Tillå, affärsområdes- och kommunikationschef vid Internetstiftelsen, presenterar delar ur rapporten “Svenskarna och internet 2021” och lyfter bland annat fram stora skillnader i barns medieanvändning. För 8–11-åringar är sociala medier den främsta digitala kanalen för nyheter. 3 av 10 föräldrar till barn i åldrarna 8-19 år känner sig inte tillräckligt insatta i vad deras barn gör på nätet. Bland barnen uppger 6 av 10 att deras föräldrar har koll på en del, men inte allt på nätet.
Hur bra är barn och unga på källkritik – egentligen? var rubriken som Thomas Nygren, professor i didaktik vid Uppsala universitet, diskuterade kring. Han poängterar att det inte fungerar att bara tipsa rent generellt kring källkritik, det ökar inte de ungas källkritiska kompetens. Man behöver göra planerade insatser och till exempel se hur andra gör mer specifikt så att man lär sig att dubbelkolla information på ett bra sätt. Och i skolan behöver man även ha undervisning i mer ämnesspecifik källkritik. Thomas påpekar vidare att vi kan inte förväntas vara källkritiska hela tiden, och vi orkar inte vara det. Vi behöver också hitta och välja pålitliga informationskällor och ha källtillit. Han tipsar även om Nyhetsvärderaren, ett verktyg som lär ut en evidensbaserad metod för källkritk på nätet, och som nu har en nytt undervisningsmaterial om nyheter från kriget i Ukraina.
I en paneldiskussion diskuterar de alla kring hur vi kan hantera det faktum att olika generationer använder olika sociala medier. Några punkter från samtalet riktat till oss vuxna :
- Vi behöver ha en relation och en kommunikation med de unga för att få en bild av vad de konsumerar eftersom vi aldrig kommer att ha all den kunskapen som de har kring plattformarna de rör sig på
- Vi behöver lyssna och inte döma direkt
- Försök bredda utbudet av konsumtionskanaler
- Öka trovärdigheten – jag som vuxen rör mig också på internet men vi rör oss där på olika sätt
Under diskussionen betonas även att både skolan och biblioteken har en kompensatorisk funktion när det gäller den källkritiska kompetensen hos barn och unga, eftersom hemförhållanden kan se så olika ut.
I slutet av webbinariet ger deltagarna tips på de bästa resurserna:
Jacks tips – Bengt af Klintbergs böcker.
Jannikes tips – samtal hemma och i skolan med de unga
Thomas tips – se på Lilla Aktuellt
Webbinariet avslutas med en prisutdelning, “Det gyllene förstoringsglaset”, i tre olika kategorier som utdelades av Internetstiftelsen och Källkritikbyrån.
Via länken hittar du hela sändningen och även filmklipp från de olika delarna i programmet.